vrijdag 15 mei 2009

7865 kilometer in een trein......

Mongolie is een land van tegenstellingen: in de hoofdstad is het verschrikkelijk druk (er wonen 1,2 miljoen mensen in deze stad, dat is de helft van de totale bevolking) en die rijden graag in grote auto's. Voor ons geldt: oversteken is op eigen risico!

Buiten de stad is het adembenemend mooi en helemaal stil. We overnachten in een ger, zo'n mooie ronde tent.

We wandelen een paar uur door het gebied in de buurt van onze camping. Het is te zien dat toerisme booming is: overal zie je campings. Om eerlijk te zijn hadden we niet verwacht dat we het zoveel zouden zijn, maar goed. Het is 's avonds vrij koud, dus de houtkachel wordt hoog opgestookt. We slapen heerlijk.

Na nog een dag sightseeing in UlaanBaatar stappen we op donderdagochtend weer in de trein. Bestemming: Beijing! Dit keer hebben we twee Deense meiden als coupegenoten.

Het uitzicht onderweg is prachtig, van de woestijn gaan we via de bergen naar de hoofdstad van China.

En daar zijn we nu.... in een stad die net zo groot is als heel Belgie. Ons hotel is super, een oase van rust in deze hectische stad. Een prachtige kamer, met een computer zodat we kunnen internetten (ook makkelijk: kunnen we relaxed mailen en jullie reacties lezen ;-)), goede bedden, de hele mikmak. We hebben 7865 kilometer afgelegd in 3 etappes en het moet gezegd worden: we hadden geen vertraging. Nog geen minuut. Daar kan de NS nog een puntje aan zuigen!

Morgen gaan we naar de Chinese Muur en het zomerpaleis, overmorgen pakken we het vliegtuig naar Vietnam. Dan begint de tweede etappe... een kwart zit er nu op.......

1. Wat een gave foto's! Wat een gave reis.
    Jaloezie begint wel toe te nemen nu...