maandag 11 mei 2009

Het grootste meer van de wereld

Vanuit Irkutsk maken we een trip naar het Baikal meer, dat ligt zo'n 70 kilometer verderop. Prachtig helder water. Bij de lunch proberen we de lokale specialiteit: gerookte Omul. Een vis die alleen in het Baikal meer voorkomt, qua smaak lijkt het een beetje op paling en makreel. Erg lekker, zelfs voor de niet-viseters onder ons!

De volgende etappe van de treinreis voert ook voor een groot deel langs dat enorme meer. Het is net zo groot als ruim 3/4 van Nederland, echt ongelofelijk. Het is ook het diepste meer ter wereld: zo'n 1635 m diep. Het landschap dat nu aan ons voorbij trekt is adembenemend: bergen met sneeuw aan de ene kant en het meer aan de andere kant.

De reis verloopt zeer voorspoedig, onze coupegenoten zijn 2 Engelsen die een jaar lang gaan reizen. We verbazen ons over de hoeveelheid spullen die de Mongolen heen en weer slepen, hele pakketten vol met schoenen en jeans gaan het gangpad op en neer. Bij de Russisch-Mongoolse grens staan we dan ook 4 uur stil omdat er veel gesmokkeld wordt op deze route. Maar goed, na 4 uur en de nodige stempels mogen we weer verder rijden. Het gesleep begint opnieuw, want de spullen worden weer terug verdeeld. Het blijkt dat iedereen zoveel kilo schoenen, tassen en jeans mee mag nemen, dus de handelaren verdelen de spullen gewoon onderling. Bij de Mongoolse grens wachten we nog een keer anderhalf uur en dan kunnen we echt verder: richting Ulaanbaatar, de hoofdstad. Het is inmiddels midden in de nacht, dus we proberen een beetje te slapen. Bij het wakker worden zijn we in een totaal ander landschap terecht gekomen: van de Russische berkenbomen met water is het nu een zandgele steppe met hier en daar zo'n ronde tent. De weidsheid is prachtig!

Inmiddels zitten we in het centrum van Ulaanbaatar te brunchen in de zon. Bij Helmut Sachers kaffee...... Sacher Torte en espresso... heel erg Mongools.... en met gratis wifi! ;-)

Oh ja: de cola werkt prima en we hebben een enorme verzameling reispillen bij ons, dus dat komt allemaal wel goed! ;-)

5 opmerkingen:

  1. Carmen Fernald11 mei 2009 om 08:49

    Hoi Mireille en Roeland,

    Willen jullie niet op maandagochtend zulke aanstekelijke verhalen schrijven!!!Het ziet er allemaal fantastisch uit!'
    Carmen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi there!

    Inderdaad ja! Sacher torte en espresso in Ulaanbaatar... What's next?
    Leuk om jullie reisverhaal zo bijna real-time te lezen.

    Enjoy!
    Ome Ko

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tjonge, ik liep een paar verhalen achter... wat leuk om dit allemaal te lezen, en wat hebben jullie al veel gezien onderweg! En dat jullie dan opeens op plekken zitten die je alleen kent van de atlas of uit de krant... Ulaanbataar. Geweldig!!
    Levert de trein nog steeds 'wagenziekte' op? of begint het te wennen? Inderdaad: cola is een prima middeltje! Veel plezier en ik kijk uit naar jullie vervolgverhalen.
    groetjes,
    ida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha! Zonder vertraging! Ik ging donderdag met de stoptrein van Lunetten naar Den Bosch. In Geldermalsen werd de trein gesplitst! En ja hoor, was de NS vergeten een machinist in te plannen! Stonden we daar! Haha!
    Hier is het een zeer druilerige zondag! Ik was van plan vandaag van Utrecht naar Amsterdam te fietsen maar ben blij dat ik toch ook naar de weersverwachtingen kan kijken! Ben maar met de trein gegaan! Zat naast 3 aardige Utrechtse studenten die me U noemden. Dat heb ik ze even "afgeleerd". Daar wil ik nog niet aan wennen hoor! En woensdag naar de Keukenhof gefietst. Daar gaat iedere Japanse toerist naar toe dus dat moet ik toch ook een keer gezien hebben. En ik moet zeggen, het was best mooi! Als je de tulpen nog door de stoet rolstoelen met hoogbejaarden kon zien! Het heeft zeker geen Chinese muurghalte maar toch... Geniet van jullie reis, ik geniet van jullie verhalen! En vanaf nu gaan jullie voor mij onbekend gebied in! Dus kom maar op met die verhalen!

    Amerens

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hanny en meino29 mei 2009 om 13:21

    Hoi wereldreizeregers,
    We zijn net vanmorgen(29-5) thuis gekomen vanuit Hong-kong hele bijzondere stad.Ook buiten de stad en op de andere eilanden prachtige bossen en enorme watervallen.Jammer we hebben HK alleen in de regen gezien en niet zo maar een buitje met bakken kwam het er uit maar.........warm water.In Xian ben ik nog in een ziekenhuis geweest voor mijn blaar.De dokter heeft hem helemaal open geknipt,en opnieuw verbonden ik verrekte van de pijn dus veel lopen was er niet meer bij en dat alles voor 2,50 ha,ha.Het is harstikke leuk iets van jullie te horen, bedankt.Hele fijne vakantie en vooral GENIETEN!!!!!!!!!
    Groetjes Hanny en meino

    BeantwoordenVerwijderen